Rapportera personuppgiftsincident

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Här kan du som anställd i Södertälje kommun anmäla personuppgiftsincidenter.

Vad är en personuppgiftsincident?

En personuppgiftsincident är när:

  • de personuppgifter som kommunen överfört, lagrat eller på annat sätt behandlat, oavsiktligt eller olagligt förstörs, förvanskas, försvinner eller ändras
  • någon som inte har behörighet får tillgång eller åtkomst till personuppgifter
  • personuppgifter röjs på obehörigt sätt.

Exempelvis har en personuppgiftsincident inträffat om uppgifter om en eller flera registrerade personer har blivit förstörda, gått förlorade eller kommit i orätta händer. Det spelar ingen roll ifall det har skett oavsiktligt eller med avsikt, i båda fallen är det en personuppgiftsincident.

En personuppgiftsincident kan inträffa när någon har kommit åt eller tagit del av personuppgifter som denne inte har behörighet till, som exempelvis:

  • Någon har kommit över ett lösenord som ger åtkomst till system vilka behandlar personuppgifter
  • Ett mejl med känsliga eller skyddsvärda personuppgifter skickas till fel mottagare
  • Ett glömt papper i en skrivare innehåller personuppgifter med namn och sjukdomstillstånd
  • En dator har fått skadlig kod som gör att en obehörig skulle kunna komma åt personuppgifter.

När ska jag rapportera en personuppgiftsincident?

Personuppgiftsincidenter måste rapporteras när en medarbetare eller ett personuppgiftsbiträde (leverantör):

  • vet att det har inträffat en incident
  • misstänker att det har inträffat en incident
  • ser en risk för att det kan inträffa en incident.

Alla personuppgiftsincidenter ska rapporteras så snart som möjligt när de har upptäckts. Det gäller även om incidenten har hunnit bli åtgärdad.

Läs mer

Du kan läsa mer om personuppgiftsincidenter på kanalen under "Viktigt att rapportera personuppgiftsincidenter".

Följande behövs för e-tjänsten

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa